Friday 28 November 2014

Inte en morgonmänniska?

Alla har sina morgonrutiner som man utför mer eller mindre automatiskt och eventuellt är man ut genom dörren utan att egentligen ha landat i sig själv eller känner sej närvarande. Ditt yttre kanske är färdigt och redo för dagen men hur är det med ditt inre?

För mig har det spelat stor roll att ändra på min morgonrutin och införa yoga och meditation som start på dagen. Både kropp och sinne uppskattar att töja loss och släppa på spänningar som samlats under natten. Några solhälsningar eller enkla stretchövningar räcker och det behöver inte handla om mer än minuter för att få en mjukare start på dagen.

Sitt därefter i stillhet en liten stund. Fokusera på att lugna ner andningen, låt ditt andetag fylla hela uppmärksamhetens fokus. Töm huvudet på alla andra tankar och observera sinnets natur, hur det nästan av sig själv glider iväg i andra tankebanor. När du kommer på dig själv med att fundera över annat observera, acceptera, släpp taget och återgå till att fokusera på andningen. Ställ in en timer på hur länge du vill meditera. Ju läng destu bättre, men några medvetna och lugna andetag är bättre än inga alls! 
 

Det kan vara svårt att komma igång med en ny rutin och att hålla fast vid den. När snooze knappen lockar med löften om att bli lite mera utvilad tvekar jag fortfarande ibland och jag får påminna mig själv att det inte är läge för att börja förhandla med sig själv. När jag väl tänt några ljus och rökelse saknar jag inte längre sängen för jag vet att det jag gör utgör en stabilare grund för hela dagen.

Genom att göra det man bestämt sig för stärker man både sin självkänsla och sitt "buddhi mind" den högre delen av medvetandet. Det som förgyller min start på dagen kanske inte är detsamma som förgyller din så fundera över vad du kan göra för att investera i dig själv! Each morning we are born again. What we do today is what matters the most. -Buddha

No comments:

Post a Comment